Det var ett tag sen sist vi skrev ett inlägg, det beror helt enkelt på att vi varit på resande fot. Koh Chang var det dags för i måndags och efter mycket velande fram och tillbaka bestämde vi oss för ett hotell och vi kunde äntligen göra vår lilla roadtrip som vi pratat om i flera år. Eller lilla förresten, det var en ganska bra bit att åka motorcykel dit. Vi hade redan innan bestämt oss för att ta den lite längre men vackrare vägen förbi Khung Wiman och njuta lite på vägen istället för den tradiga Sukhumvit.

Backarna vid Khung Wiman gav en bra träning inför vad som skulle komma på Koh Chang. Och det fanns några härliga utsiktsplatser längs vägen där.

Vädret var perfekt för att åka motorcykel denna dag även om det kom några vassa droppar i början av färden.

Man blev lite sugen på att fortsätta de cirka 10 milen till Kambodja men hotellet var bokat så Kambodja får vänta till nästa gång.

Framme vid färjan så var det i princip bara att betala de 240 thb (80 p/p + 80 för mc) och köra på, vilken timing! Dom stuvade in bilarna och lastbilarna fint innan dom hittade ett hål till oss att parkera i.

Parkerat och klart! Nu var det bara att sätta sig och njuta av utsikten över öarna från färjan.

Cirka 30 minuter senare landade vi vid piren på Koh Chang, då var det dags att försöka lokalisera hotellet också. Det var tur vi var på Koh Samet förra veckan och hade lite backträning, för vägarna på Koh Chang var ingen lek! På ön var det inte S-kurvor vi pratade om utan z-kurvor! Det var nästan man krockade med sig själv i vissa kurvor, och lägg därtill en lutning sällan skådad. Tur det inte hade regnat för det hade aldrig gått att köra varken neråt eller uppåt.

Varningar för elefanter som korsar vägen kunde man se med jämna mellanrum och när vi kom fram till området vi skulle bo i förstod vi varför.

Det fanns flera såna här ställen som erbjöd elefant-trekking och ridning för turisterna. Sorgligt att se att det fortfarande finns människor som betalar för att få ta bild med en kedjad elefant, eller rida på en elefant i vattnet bara för att få häftiga bilder att lägga upp på sociala medier.

Jaja, det är en annan historia. Hela resan tog 5 h 45 minuter med lite stopp och som tur var hade vi slagit in hotellets namn på gps när vi lämna färjan, för det fanns inte tillstymmelse till skyltar vid entrén och vi fick fråga oss fram till var man skulle checka in. Hotellet hette Kai Bae beach resort och var ett 3-stjärnigt hotell på stranden Kai Bae beach. Vi var väl inte jättenöjda med hotellet men rummet var ok och man får ju oftast vad man betalar för.

Efter alla bilder vi sett hade vi väldigt högt ställda förhoppningar på Koh Chang och dess stränder med omnejd. Vi blev ganska besvikna och det var inte alls som vi hade förväntat oss, de vita stränderna och det klara vattnet syntes inte till där vi var i alla fall. Men fantastiskt fina solnedgångar fick vi se.

Vi bokade en dagsutflykt till 3 öar utanför Koh Chang för lite snorkling och mys på vad de kallade paradisöar. Snorklingen var helt ok och de vanliga Thailandsfiskarna kunde man se, dock var det väldigt grunt och korallerna var farligt nära på flera ställen vi stannade vid. Ett par stycken ur gruppen skar sig ganska så bra på de vassa korallerna.

På ön Koh Ngam var det väldigt fint och det serverades en trevlig lunch under härliga palmer.

S
ista stoppet var på ön Koh Wai där det var utflyktens bästa snorkling, revet låg precis vid stranden. Där var även den finaste sanden och man behövde inte oroa sig för att trampa på koraller.

Ännu en solnedgång på stranden.

Vi passade även på att besöka nationalparken Khlong Phlu där det ska finnas ett fint vattenfall, dock insåg vi efter cirka 100 meters promenad i djungeln att det prasslade och rörde sig lite för mycket för vår smak. Så vi nöjde oss med det här lilla vattenfallet och vände tillbaka mot mc igen smått skärrade och 410 thb fattigare.

Efter ett stopp på White Sand Beach och en liten inspektion av den stranden var vi snart på färjan och kunde summera Koh Chang lite. Området vi bodde på vid Kai Bae Beach passade oss bra med lite lagom hålligång och lagom med människor att titta på. Dock saknade vi strandrestaurangerna som vi hade läst om, men det kanske var vi som inte hittade dom helt enkelt. Stränderna och vattnet var en stor besvikelse och den bilden vi hade av Koh Chang som ett ställe med paradisstränder stämde inte alls med verkligheten. Priserna på mat och dryck var överraskande bra och kunde konkurrera och dessutom slå priserna här i Laem Mae Phim, det var oväntat.

Vi är ändå glada att vi till slut fick till den här resan som vi pratat om så länge, dock är vi lite besvikna på ön. Resan hem gick bra och denna gång tog vi Sukhumvit så vi klarade den på 3 timmar med ett stopp för tankning. Vi bjuder på en liten fin elefant från hotellet som avslutning.